top of page

Honger, eten, goesting!


"Starend naar mijn bord, probeer ik mijn tranen te bedwingen. Mama en zus zitten tegenover mij. "Toe dan, eet maar", zeggen ze. Ik reik met mijn lepel heel voorzichtig naar het kleine hoopje puree dat op mijn bord ligt. Ik slik en draai de lepel heel voorzichtig in de massa. Mijn handen trillen en ik zweet, ik laat de lepel vallen. Dit is de druppel, ik barst in ongecontroleerde huilbuien uit en ben niet te troosten. "Ik kan niet eten mama, het gaat niet", roep ik.

De laatste dagen geniet ik echt heel bewust van terug te kunnen eten. Ik heb heerlijke dingen op het werk geproefd en heb geleerd om verplicht de tijd te nemen om te eten. Mijn zintuigen worden terug geprikkeld en ik heb terug goesting om te koken! Wie had dat een paar maanden geleden ooit kunnen denken..

Ik balanceer nog altijd tussen de 57-59 kilo, die 60 lukt precies moeilijk. Maar voor alles is een tijd. In deze blogpost wil ik graag toekomstige- en vechtende burners wat tips meegeven als het eten niet zo goed lukt. Aankomen is niet evident en duurt meestal een lange tijd.

Ik heb zelf veel hulp nodig gehad en gekregen met terug leren te eten. Zowel mijn dokter als mijn omgeving heeft echt hun best gedaan om mij terug aan het eten te krijgen. Het duurde héél lang, maar uiteindelijk is het gelukt.

Gezien ik zo vrij mag zijn, want het is en blijft mijn rare blog... som ik hieronder wat tips/receptjes neer.

1. Ik had voornamelijk problemen met het effectief kauwen en doorslikken van voedsel. Een kennis van me vertelde dat er zelfs slikangst bestaat, en het mogelijk is om dat te krijgen tijdens een burnout. Of ik het nu had, of niet alles wat in mijn mond ging en ik niet direct kon doorslikken bleef er meestal langer dan 5-10 minuten in. Heel onsmakelijk, en vaak tufte ik het uit pure misère dan terug uit.

Tip: probeer zoveel mogelijk vloeibaar eten binnen te krijgen. In de vorm van een shake, sapje, noem maar op.

 

2. Als je niet veel kan eten moet je keuzes maken binnen je voedingspatroon. Je calorie-opname speelt een grote rol, maar ook WAT er in je eten zit.

Tip: start je dag met een smoothie op basis van verschillende soorten fruit, aangevuld met Griekse yoghurt en honing. Ik voeg er ook altijd nog wat Brinta aan toe om mijn "granen" toch binnen te hebben.

 

3. Om aan te komen moet je aan een bepaald caloriegehalte komen per dag. Vaak is dit alleen met voedsel nogal moeilijk.

Tip: voor mensen die net als mij geen halve liter melk kunnen drinken, gemengd met één of ander poedertje: gebruik de calorie-shakes van Delical. Ze zijn redelijk prijzig maar absoluut de moeite. Je hoeft niets te mixen en kan ze gewoon zo mee nemen. Verkrijgbaar in de smaken vanille en chocolade, en je kan kiezen tussen 300 ml of 600 ml.

 

4. Om toch eten binnen te krijgen, is het belangrijk dat je zo snel mogelijk je spijsvertering op gang brengt. Des te langer je wacht, des te moeilijker het wordt. Ook als je in het begin alleen maar slaapt probeer 's avonds (meestal voel je je dan iets beter) iets klaar te leggen om te ontbijten.

Tip: probeer de mueslirepen van Albert Heijn: goedkoop, makkelijk en niet een al te grote portie.

 

5. Het is een gekend feit maar eet geen te grote porties. Liever twee happen van telkens iets anders om de twee uur, dan 1 maaltijd/dag.

Tip: eet vooral zachte dingen tijdens de dag die makkelijk smelten/wegvloeien. Voorbeeld: in plaats van een appel te nemen, kan je beter een avocado nemen.

 

6. Durf erover te praten. Je hoeft je niet te schamen dat eten niet lukt, je mechanismes en systeem zijn overbelast geraakt door stress. Wanneer je lichaam met een te grote hoeveelheid stress in aanraking komt heeft dit onlosmakelijk zijn effect op je maag en darmen. Verklaring: het lichaam sluit onnodige reflexen/gevoelens af tijdens een zeer stressvolle situatie, dus je ervaart geen hongergevoel.

Tip: neem iemand in vertrouwen die je situatie en gevoelens kan begrijpen. Die vriendin die al een hele tijd wil afvallen is verschrikkelijk lief voor je, maar zal het moeilijk vinden om te begrijpen dat je niet kan eten.

LIFE GOALS

#1 

Gaining weight.

 

#2

Enjoy life, work and finish my study.

 

#3

Being able to travel and have no fears.

bottom of page